Wśród elementów wykonawczych układu pneumatycznego na pierwszym miejscu wymienia się zazwyczaj siłowniki pneumatyczne. Są ich różne rodzaje. To na przykład siłownik jednostronny ze sprężyną, siłownik o dwustronnym działaniu czy też siłownik z przechodzącym tłoczyskiem.
Siłowniki pneumatyczne i skok roboczy
Każdy z nich pracuje w inny sposób – warto o tym wiedzieć, aby dobrać najlepsze rozwiązanie do danego zastosowania. Siłownik jednostronny działa dzięki sprężynie, która wymusza jego pozycję. Za pomocą sprężonego powietrza możliwa jest zmiana położenia tłoka. Producenci proponują także urządzenia wyposażone w dodatkowe magnesy, których zadaniem jest bezstykowa sygnalizacja, w jakim położeniu znajduje się tłok, a także amortyzacja końca skoku. Niezależnie od rodzaju siłownika, wszystkie są przystosowane specjalnie do pracy z powietrzem nieolejonym. Istnieje opcja skorzystania z powietrza olejonego, jednak to opcja, z której korzysta się rzadziej. Siłowniki mogą występować też w wersji kompaktowej – są to takie elementy, których średnica nie przekracza dwudziestu pięciu milimetrów. Może to być nawet raptem 8 mm. Takie kompaktowe siłowniki pneumatyczne odznaczają się zazwyczaj skokiem roboczym do 500 mm, a ciśnieniem roboczym – od 0,6 do 10 bar. Mogą z powodzeniem pracować w temperaturze od -35 st. C do +150 st. C. Sam siłownik to jednak nie jedyny ważny element w pneumatycznym układzie napędu i sterowania.
Obok niego wymienia się przede wszystkim elementy sterujące – czyli zawory zwrotne, rozdzielające lub dławiące, a także reduktory ciśnienia. Trzecim podstawowym składnikiem układu są elementy służące do przetwarzania informacji – czyli pozostałe zawory, wśród których wymienia się zawory opóźniające, progowe i sekwencyjne, a także wyspy zaworowe oraz sterowniki pneumatyczne. Kolejne miejsce w układzie pneumatycznym zajmują elementy wejściowe – przyciski, łączniki drogowe czy też dźwignie, a także elementy stacji, która przygotowuje sprężone powietrze – a więc filtry, smarownice, reduktory oraz elementy kontrolne. W układzie nie może zabraknąć także sprężarek, zbiorników i osuszaczy oraz odpowiednich przewodów zasilających i sterujących. Tylko układ z wysokiej jakości komponentu będzie odznaczał się prawidłowym działaniem bez żadnych problemów przez naprawdę długi czas eksploatacji.
Ważne jednak, by siłownik był odpowiednio dobrany do danego zastosowania, aby bez problemu mógł znosić konkretne w danym przypadku obciążenia. Z pewnością profesjonaliści specjalizujący się w pneumatyce właściwie nam doradzą w tej kwestii.